de John Maxwell
Oamenii mă întreabă mereu cum de pot face atât de multe. În primul rând, le spun că e datorită energiei mele ridicate combinate cu IQ-ul meu scăzut. Pur şi simplu nu ştiu mai bine de atât. Dar nu asta e cheia succesului pentru a realiza o varietate de obiective. Secretul constă în ceva ce practic de mulţi ani, dar nu am predat asta atât de mult: Principiul 10-80-10.
Dacă mă cunoşti, eşti deja conştient de faptul că sunt un mare fan al delegării. Deleg aproape orice. Există moduri corecte şi incorecte de a delega. Principiul 10-80-10 este cea mai bună cale de a delega.
Acesta este rezumatul acestuia. Pentru orice proiect, împart procesul total (100%) în primii 10%, următorii 80% (mijlocul) şi ultimii 10%. Apoi, mă implic în primii şi ultimii 10%. Partea de mijloc, de 80% va fi suportată de echipa mea. Îmi dedic timpul în primii 10% pentru a începe proiectul corect. Apoi îl predau echipei mele. Interacţionez puţin cu ei, dar nu prea mult. De fapt, e copilul lor. După ce echipa aproape că a terminat proiectul, mă implic din nou în ultimii 10%.
Eu numesc acele două părţi, coperţile succesului. Aş putea compara procesul cu pilotarea unui avion. Părţile importante ale unui zbor sunt decolarea şi aterizarea. Acelea sunt cele mai periculoase şi cele mai complicate. Implicându-mă în proiectul echipei în acele momente cruciale, îi pot ajuta să aibă o călătorie de succes.
În articolul de azi, voi descrie cele 5 lucruri de care mă asigur să le furnizez echipei mele în primii 10% din orice proiect. Apoi, în partea a doua voi mai împărtăşi cele 5 lucruri pe care le furnizez în ultimii 10% din proiect. Iată ce furnizez când mă implic în primii 10%:
1. Vederea de ansamblu
Adesea am spus că liderii văd mai multe faţă de alţii. Acest timp de la începutul proiectului îl folosesc pentru a împărtăşi cu echipa ceea ce văd mai exact şi care vreau să fie rezultatul. Nu vreau ca echipa mea să înceapă şi să se piardă. Asta se întâmplă mereu. Oamenii încep şi se pierd pentru că nu văd imaginea de ansamblu. Aşa că folosesc acest timp pentru a mă asigura să ne înţelegem şi avem acelaşi scop.
2. Obiectivele
Acum e momentul să descompunem scopul în obiective concrete. Încerc să mă axez pe doar patru sau cinci obiective majore. Acestea furnizează modul de lucru („cum”). Cum vom realiza scopul principal? E o idee bună de a menţine aceste obiective cât mai simple şi să fie vizuale. Vei vrea ca echipa să poată să se uite peste ele mai târziu şi să conştientizeze instant dacă sunt sau nu pe drumul cel bun.
3. Direcţia (Îndrumarea)
Aici descompun lucrurile mult mai mult – îi ajut să priceapă responsabilităţile specifice fiecărei persoane din echipă. Vreau să îndrum fiecare persoană, pentru că nu toţi vor face acelaşi lucru. Fiecare persoană trebuie să îşi cunoască poziţia pentru a nu exista conflicte în timp. În plus, e mai uşor de ştiut cine trebuie tras la răspundere.
4. Resursele şi suportul
Acum fiecare persoană ştie ce are de făcut pentru a realiza scopul. E momentul să aflu ce au nevoie ei de la mine pentru a funcţiona. Ce fel de resurse au nevoie? Au nevoie de sprijinul altor oameni? Au nevoie de spaţii de lucru? Au nevoie de sprijin monetar? Înainte să mă aştept ca oamenii să-mi ofere ceea ce vreau, trebuie să le dau şi eu ceea ce necesită pentru a duce treaba la bun sfârşit.
5. Responsabilitatea
Aici le înmânez lor „ştafeta” şi îi las să înceapă următorii 80% din proiect. Le-am dat deja ce au nevoie şi i-am pregătit pentru succes. Vreau să le fie clar faptul că treaba e a lor şi că nu mă voi mai implica până la sfârşitul proiectului.
În acest punct, după ce predau proiectul echipei mele, ca să se ocupe de următorii 80%, pot să trec mai departe, la alte proiecte sau să revin la alte sarcini pe care trebuie să le realizez. Delegând în aşa fel, îţi permite să ai mai multe proiecte în derulare, pentru că nu eşti implicat în cei 80%.
Mulţi oameni deleagă în acest fel, dar proporţia e mai mult 10-90. Liderul se implică în primii 10%, iar apoi echipa face totul până la final. Asta îmi place la 10-80-10. Duce orice proiect la un alt nivel de excelenţă, pentru că liderul, cel care a creat imaginea de ansamblu, intervine din nou şi ajută la elevarea muncii echipei.
În următorul articol, voi vorbi despre cele cinci lucruri pe care le furnizez echipei mele în ultimii 10% din proiect. Aplică acest principiu şi vei vedea cum eforturile tale se vor maximiza, iar impactul tău va creşte.
(Click AICI pentru partea a doua a acestui articol)