CUVINTE CARE EMOȚIONEAZĂ – CEI CINCI PILONI AI UNEI COMUNICĂRI EFICIENTE

de Roddy Galbraith

Comunicarea. Un singur cuvânt cu zeci și zeci de sensuri, interpretări și definiții. Ce înseamnă pentru tine? Pentru unii, înseamnă pur și simplu modul în care vorbesc cu cei pe care îi conduc. Dar adevărata comunicare este mult mai profundă decât modul în care le vorbești celorlalți.

Fără o comunicare bună, organizațiile noastre au mult de suferit. Sistemele se prăbușesc. Oamenii talentați își pierd inspirația și se deconectează de la viziune, iar întreaga organizație funcționează cu mult sub capacitatea sa maximă.

Cu o comunicare bună, îi împuternicim pe cei pe care îi conducem. Le permitem să se autodepășească, iar organizația noastră poate crește mai mult ca niciodată. Cel mai probabil este cel mai important ingredient atât în cazul unei conduceri eficiente, cât și pentru succesul unei organizații.

În esență, comunicarea nu este complicată. A o face bine necesită cu siguranță multă muncă, dar acest lucru nu este ceva nou pentru lideri. Cu toate acestea, comunicatorii extraordinari sunt extrem de greu de găsit. Puțini oameni pot comunica cu oricine la un nivel excelent. Acești cinci piloni ai comunicării sunt prezenți la toți comunicatorii extraordinari. Care dintre acești piloni trebuie să ți-i dezvolți?

1. Fii captivant

Știi care este diferența dintre a vorbi cu o ființă umană și a vorbi cu un câine? Dacă stilul tău de comunicare nu se schimbă între cei doi, înseamnă că îți lipsește acest pilon al comunicării. În loc să vorbești către cineva, vorbește pentru acea persoană.

A vorbi pentru cineva înseamnă a vorbi cu intenție. Încetează să spui ceea ce vrei să spui și ceea ce ai repetat și fii receptiv față de situația în care se află individul și ceea ce are nevoie în acel moment.  Discursul tău învățat pe de rost despre dezvoltarea oamenilor nu se va aplica pentru toată lumea. Adaptează-l la nevoile individului care se află în fața ta. Pune-te în pielea lui și ajută-l să facă pași către succes.

Un alt element esențial al acestui pilon este interacțiunea cu persoana cu care comunici. Poți să te pui în locul ei, dar dacă nu o implici și pe ea în discuție, nu va conta. Iată trei pași simpli pentru a te asigura că toți cei cu care comunici sunt implicați:

  • Captează-le atenția. Nu trebuie să țipi pentru a atrage atenția cuiva. Uneori, a pune întrebări importante, a aduce în discuție posibile rezultate și a te prezenta pe tine și experiența ta este mai mult decât suficient pentru a le capta atenția oamenilor.
  • Conectează-te cu ei. Rutina pe care ai exersat-o în oglindă nu va funcționa pentru toată lumea. Fă-ți timp să cunoști oamenii, ce reprezintă, ce îi pasionează și care sunt visurile lor și adaptează-ți comunicarea pentru a lega relație semnificativă.
  • Fii relevant pentru ei. Dacă le vorbești preoților despre noțiuni de fizică, cel mai probabil nu le va păsa. În mod similar, dacă le spui unor oameni de știință despre cele mai bune practici în biserică, ei te vor ignora. Deși pare simplu, asigură-te că mesajul tău este relevant pentru publicul căruia îi vorbești!

2. Fii autentic

Oamenii pot simți lipsa de autenticitate de la depărtare. Înainte de a-ți pune o mască și de a încerca să fii cineva care nu ești, ai încredere în cine ești și în valoarea pe care o aduci. Fii tu însuți.

Atunci când ești autentic, consolidezi încrederea publicului. Vorbind despre greșelile și neajunsurile tale, vei reuși să te conectezi mai bine cu publicul tău decât vorbind doar despre succesele tale.

Nu-ți fie teamă să vorbești despre eșecurile care te-au făcut ceea ce ești astăzi și care te-au învățat lecții valoroase. Poveștile despre angajarea unei persoane nepotrivite, când abilitățile tale de conducere au dat greș sau despre anumite neînțelegeri sunt povești care vor consolida o încredere reală cu cei cu care comunici și îi vor face să fie atenți la ceea ce ai de spus.

De asemenea, comunicatorii eficienți fac ceea ce spun. Dacă sfătuiești o persoană cu privire la modul corect de a gestiona ceva în viață sau în leadership, asigură-te că aceasta este metoda pe care o utilizezi și tu. Dacă faci altceva decât ceea ce spui, credibilitatea ta va fi pusă la îndoială și oamenii nu vor mai fi dispuși să te asculte. 

3. Fii relevant

Acest pilon se referă la faptul că trebuie să ai ceva de spus atunci când vorbești. Cunoaștem cu toții persoane care pot vorbi la nesfârșit, dar nu spun nimic de valoare. Ei vorbesc doar ca să vorbească și ar putea transmite cu ușurință ideea respectivă într-o fracțiune de timp, dar în schimb, se lungesc la nesfârșit.

Acest pilon necesită o investiție în propria persoană. Fie că îți angajezi un coach profesionist, citești cărți noi, reviste sau studii despre leadership și cele mai bune practici organizaționale, asculți podcast-uri sau mergi la conferințe, fă-ți timp pentru a investi în dezvoltarea propriei persoane.

Făcându-ți timp să lucrezi la tine însuți, te asiguri că vei fi pregătit să comunici ceva de valoare oricui. Fie că este vorba de un lider nou, un lider experimentat sau de un viitor lider, vei putea vorbi despre ceva relevant care îl va ajuta pe viitor.

Secretul pentru a implementa acest pilon în comunicarea ta este pregătirea. Încrederea ta în comunicare va veni cu mult înainte de a te afla față în față cu o persoană. Făcându-ți timp să te pregătești, te vei asigura că vei avea ceva relevant de comunicat. Conținutul este important! Asigură-te că ai mai multe tipuri de conținut pentru a te putea inspira în orice situație.

4. Comunică în timp real

Deși pare ceva evident, acest pilon îi încurcă pe mulți lideri. Comunicarea are loc în timp real! Respectarea unui scenariu rigid nu îți va permite să faci ajustările necesare pentru a-i ține pe oameni în priză și pentru a-i captiva prin ceea ce spui.

Acest citat al celui de-al 16-lea președinte al Statelor Unite ale Americii, Abraham Lincoln, descrie perfect acest pilon: „Când mă pregătesc să mă înțeleg cu un om, îmi petrec o treime din timp gândindu-mă la mine însumi și la ceea ce voi spune și două treimi gândindu-mă la el și la ceea ce va spune el.”

Când comunici, ai în prim-planul minții tale ceea ce ar putea spune, gândi și cum ar putea răspunde cealaltă persoană? Dacă nu, este foarte probabil să îți lipsească acest pilon important al comunicării.

A fi pregătit este, de asemenea, un element cheie al acestui pilon. Dacă ți-ai făcut timp să te pregătești, te poți adapta mult mai ușor și rapid atunci când se schimbă direcția conversației sau când ești luat pe nepregătite de întrebări sau răspunsuri neașteptate.

5. Ascultă

Ultimul pilon al comunicării este ceva ce le lipsește celor mai mulți oameni: tendința de a asculta! A asculta nu înseamnă doar a aștepta ca interlocutorul să termine ce avea de zis pentru a spune ceea ce tu aveai deja de gând să spui. Înseamnă să adaptezi ceea ce urma să spui în funcție de ceea ce spune cealaltă persoană. Înseamnă să o asculți, să înțelegi ceea ce a spus și să răspunzi în mod corespunzător.

Ascultarea este cel mai important pilon al comunicării. Dacă ar fi să aplici doar unul dintre acești piloni în comunicarea ta, ascultarea este cel mai valoros dintre ei. Atunci când începi să îi auzi cu adevărat pe ceilalți când comunică cu tine, relațiile tale se vor transforma în totalitate.

Ascultarea adevărată nu este ceva natural pentru mulți dintre noi. Iată șapte lucruri simple pe care le poți face pentru ca ascultarea celorlalți să devină o parte a comunicării tale:

  • 1. Asigură contactul vizual.
  • 2. Nu întrerupe.
  • 3. Concentrează-te pe înțelegerea a ceea ce spune cealaltă persoană.
  • 4. Controlează-ți emoțiile.
  • 5. Suspendă-ți judecata.
  • 6. Fă un scurt rezumat.
  • 7. Cere clarificări.

Comunicarea este posibilă fără toți cei cinci piloni enumerați și explicați mai sus. Cu toate acestea, pentru a fi un comunicator excelent, vei avea nevoie de toți cinci. Dacă vei folosi doar patru, îți vei limita raza de acțiune, îi vei limita pe cei pe care îi conduci și vei limita posibilitățile echipei și organizației tale de a ajunge extraordinare.

Tu ce fel de lider vei fi? Te mulțumești să fii doar un comunicator OK? Vrei să comunici mai bine decât o faci în prezent? Sau vrei să investești timp și muncă pentru a deveni un comunicator extraordinar care înglobează toți cei cinci piloni în comunicarea sa?

Alegerea îți aparține. Ai la dispoziție ingredientele necesare pentru a deveni un comunicator extraordinar. Depinde doar de tine ce vei face cu ele și dacă le vei pune sau nu în aplicare.

RODDY GALBRAITH este un vorbitor profesionist și formator de vorbitori, cu o pasiune reală pentru a-i ajuta pe oameni să aibă un impact în lume, să-și găsească propria voce, să creeze un mesaj și să își dezvolte un stil de livrare de talie mondială. În ultimii 15 ani a lucrat cu peste 10.000 de persoane, în mod individual, la prezentările, discursurile și poveștile lor emblematice. Este mândru să fie membru fondator al culoarului de comunicare din cadrul organizației Maxwell Leadership și, în ultimii 10 ani, a creat împreună cu John Maxwell, Metoda Maxwell de Comunicare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *