GĂSIREA DIRECȚIEI UNEI VIZIUNI

de John Maxwell

Ai fost vreodată parte a unei echipe care nu părea să facă nici un fel de progres? Poate grupul avea destul talent, resurse şi oportunităţi şi membrii echipei se înţelegeau bine, dar grupul nu a ajuns nicăieri. Dacă ai fost în situaţia asta, există probabilitatea ca situaţia să fi fost cauzată de o lipsă de viziune.

O viziune foarte bună precede realizări extraordinare. Orice echipă are nevoie de o viziune captivantă care să-i arate direcţia. O echipă fără viziune este, în cel mai rău caz, fără scop. În cel mai bun caz face subiectul agendelor personale (uneori egoiste) ale diverşilor membri. Cum agendele lucrează una împotriva celeilalte, energia echipei şi entuziasmul dispar. Pe de altă parte, o echipă care îmbrăţişează o viziune unificată, devine concentrată, energizată şi încrezătoare. Ştie încotro se îndreptă şi de ce vrea să ajungă acolo.

Feldmareşalul Bernard Law Montgomery, un lider al trupelor armate din Al Doilea Război Mondial, cunoscut ca „generalul soldaţilor”, a scris că „fiecare soldat trebuie să ştie, înainte să intre în luptă, cum se încadrează în imaginea de ansamblu mica bătălie pe care o luptă şi cum succesul luptei sale va influenţa bătălia per total.” Oamenii din echipă trebuie să ştie de ce fac ceea ce fac. Altfel, echipa poate întâmpina probleme.

Dacă tu conduci echipa, atunci tu eşti responsabil pentru identificarea unei viziuni demne şi captivante pe care să o pui în vedere membrilor echipei. Chiar dacă nu eşti tu liderul, identificarea unei viziuni captivante este la fel de importantă. Dacă nu ştii care este viziunea echipei, nu ai cum să acţionezi cu încredere. Nu poţi fi sigur că tu şi coechipierii tăi mergeţi în direcţia corectă. Nu poţi fi sigur nici măcar că echipa din care faci parte e cea potrivită pentru tine dacă nu ai examinat viziunea din perspectiva punctelor tale forte, convingerilor şi scopului.

Pentru toţi cei din echipă, viziunea trebuie să fie captivantă. Dar cum măsori asta? Îţi consulţi busola viziunilor. De fapt, o echipă ar trebui să examineze următoarele cinci busole înainte să se îmbarce în orice călătorie.

Viziunea unei echipe trebuie aliniată cu…

O busolă morală (priveşte în sus). O busolă morală aduce integritate viziunii. Ajută toţi oamenii din echipă să îşi revizuiască motivele şi să se asigure că muncesc pentru motivele corecte. Asta conferă şi credibilitate liderilor care îşi exprimă viziunea – dar doar dacă demonstrează valorile pe care echipa se aşteaptă să le accepte. Atunci când fac asta, alimentează viziunea, menţinând-o în mişcare.

O busolă intuitivă (priveşte în interior). O viziune trebuie să rezoneze în adâncul oricărui lider al unei echipe. Apoi trebuie să rezoneze în membri echipei, cărora li se va solicita să muncească din greu pentru a realiza acea viziune. Asta e valoarea pasiunii intuitive. Produce genul acela de căldură care îi aprinde pe cei dedicaţi – şi îi arde pe cei dezinteresaţi.

O busolă istorică (priveşte înapoi). Oricând proiectezi o viziune, trebuie să creezi o conexiune între trecut, prezent şi viitor. Cum? Povesteşte. Principiile pot dispărea din minţile oamenilor, dar poveştile rămân. Spune poveşti despre oamenii care sunt de mult timp în organizaţia ta, iar ei se vor simţi preţuiţi. În acelaşi timp, poveştile despre trecut oferă membrilor noi din echipă un simţ al siguranţei, ştiind că viziunea actuală se bazează pe trecut şi duce către viitor.

O busolă direcţională (priveşte înainte). Poetul Henry David Thoreau a scris: „Dacă o persoană va avansa cu încredere în direcţia visurilor sale şi se încumetă să trăiască viaţa pe care şi-a imaginat-o, va întâlni succesul în cele mai neaşteptate momente.” Viziunea oferă direcţie unei echipe, iar o parte a acelei direcţii vine din obiective, care conferă ţinte spre care să se îndrepte.

O busolă strategică (priveşte în jur). Un obiectiv nu va ajuta foarte mult echipa fără paşii necesari pentru realizarea sa. Valoarea unei strategii e că aduce procesul pentru viziune. Identifică resursele şi mobilizează membrii specifici ai echipei. Oamenii au nevoie de mai mult decât informaţii şi inspiraţie. Au nevoie de instrucţiuni în ceea ce fac pentru a transforma viziunea în realitate.

Viziunea unei echipe trebuie să privească dincolo de circumstanţele actuale şi alte neajunsuri evidente ale membrilor actuali pentru a vedea potenţialul echipei. O viziunea cu adevărat extraordinară provoacă oamenii. Marele artist Michelangelo se ruga: „Doamne, fie ca să-mi doresc mai multe decât pot realiza.” Dacă îţi poţi măsura cu încredere viziunea echipei conform busolelor descrise mai sus, iar acestea indică toate în aceeaşi direcţie, atunci vei şti că viziunea merită munca.

Exprimarea viziunii şi realizarea obiectivelor sunt doar două  dintre multiplele abilităţi pe care le vei învăţa în cadrul programului de certificare în leadership avansat John Maxwell Team.

Dacă vrei să îţi îmbunătăţeşti abilităţile de coach, speaker, trainer sau leadership, atunci click aici pentru a afla mai multe despre program.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *