de John C. Maxwell
Câțiva lideri pe care i-am întâlnit mi-au spus că sunt de părere că a deveni un lider serviabil este un lucru rău. Provocarea pe care o înfruntă mulți lideri este că nu știu exact cum să își dezvolte mentalitatea unui lider cu adevărat serviabil.
CE ESTE UN LIDER SERVIABIL?
Un lider serviabil este o persoană „ale cărei acțiuni și motivații reflectă un angajament altruist față de o cauză, o organizație sau coechipierii săi.” (Kouzes & Posner)
Compară acest lucru cu descrierea unui lider tradițional, ale cărui acțiuni și motivații reflectă mai mult un accent pus pe obținerea de rezultate și creșterea organizației. Partea grozavă la liderii cu adevărat serviabili este că și aceștia generează rezultate și dezvoltă organizația. John Maxwell o numește „Legea adăugării de valoare” în cartea sa, „Cele 21 de Legi Supreme ale Liderului”: liderii adaugă valoare deservindu-i pe cei din jur.
CELE 5 COMPONENTE ALE UNEI MENTALITĂȚI DE LIDER SERVIABIL
Pentru a dezvolta o mentalitate de lider serviabil, există cinci arii pe care un lider trebuie să le adopte.
În primul rând, un lider trebuie să își examineze intenția sau motivația. Ce anume te motivează? Ești motivat de faptul că servești și împuternicești oamenii din echipa ta să reușească sau ești motivat de o dorință de a mări veniturile și profitul? Intenția ta va ieși la iveală prin agenda ta zilnică și tot ceea ce spui și faci.
În al doilea rând, un lider trebuie să fie prezent, atât fizic, cât și emoțional alături de echipa sa. Un lider tradițional poate oferi instrucțiuni și îndrumări echipei. Un lider serviabil face toate aceste lucruri, iar apoi se face disponibil pentru a oferi sprijin suplimentar în executarea activității. Liderii serviabili sunt pe deplin implicați în ceea ce fac membrii echipei.
În al treilea rând, liderii serviabili le furnizează oamenilor din echipa lor tot ce au nevoie. Această furnizare poate veni sub forma unor instrumente și resurse pentru a-și face treaba, activități de dezvoltare personală pentru a-i ajuta să se dezvolte ca oameni, sau chiar a unui ajutor pentru a înlătura obstacolele care îi împiedică în viața personală.
În al patrulea rând, liderii serviabili sunt renumiți pentru abilitatea lor de a acorda atenție. Acordă o deosebită atenție oamenilor lor și orice i-ar putea afecta. Liderilor serviabili le pasă de felul în care lucrează oamenii lor și unde o fac. Având un nivel atât de ridicat de atenție, un lider serviabil pune nevoile celorlalți mai presus de ale sale și îi ajută pe ceilalți să reușească.
Și nu în ultimul rând, liderii serviabili îi recompensează pe cei din echipa lor. Ei recompensează și sărbătoresc efortul, progresul și rezultatele oamenilor din echipa lor. Și liderii tradiționali recompensează, dar în general pun accentul doar pe rezultate. Când recompensezi efortul și progresul, cultivi o mentalitate de creștere în ceilalți. Oamenii se vor implica mai mult și vor investi în dezvoltarea lor pentru a-și îmbunătăți performanțele.
FUNCȚIONEAZĂ?
Liderii serviabili pun oamenii pe primul loc și știu că dacă oamenii sunt apreciați, instruiți și li se conferă sentimentul că sunt bineveniți, în siguranță și relevanți, se vor implica mai mult, rezultând performanțe mai ridicate. A fi un lider serviabil înseamnă să fii un luptător pentru oamenii tăi. Când tu lupți pentru ei, ei luptă pentru afacerea ta.
Vrei să cunoști lideri serviabili? Hai să-i întâlnești la Cluj-Napoca, în 17 iulie 2024, la evenimentul de leadership al anului – „Step up and take the lead”. Nu rata ocazia să petreci o zi alături de John C. Maxwell, unul dintre cei mai renumiți experți în domeniul leadershipului, pentru a-ți dezvălui metodele sale pentru un leadership serviabil. Mai multe informații găsești aici.